Blij met een gelijkspel tegen Spijkenisse 2

Op vrijdag 17 Oktober barste ook voor Moerkapelle 1 het externe seizoen los. Gelukkig weer in de promotieklasse! Iedereen is benieuwd hoe dit seizoen gaat lopen. Zit het mee, promoveer je. Zit het tegen, degradeer je…zo gaan die zaken! Tegenstander in de eerste ronde was Spijkenisse 2. Bij Spijkenisse spelen aardig wat spelers die voor mij bekend zijn vanuit de jeugd.

Of speelden…want het aantal bekende gezichten bleef beperkt. Het hoogtepunt van de avond op sociaal vlak was echter wel een bijzondere: Ik werd aangesproken door Spijkenisse-speler Simon Schaffeld. Of ik al lang bij Moerkapelle schaakte en of ik toevallig Jacques de Lange kende! Hij blijkt de boezemvriend van Jacques te zijn en elke zaterdag een paar potjes tegen hem te schaken! Het leuke was dat hij gelijk Jacques ging bellen en zo heb ik met Jacques gesproken aan de telefoon. Hij leest nog iedere week in de krant de stukjes! Hij doet iedereen de hartelijke groeten. Hopelijk komt hij nog eens kijken bij zijn oude club!
Oke, terug naar de wedstrijd. Na de 1,5-0,5 half voorsprong door de overwinning van Maarten en de remise van Dick droomde iedereen al over promotie naar de KNSB. Altijd fijn trouwens als de tegenstander wil meewerken aan een verzoek tot vooruitspelen.
Op bord 1 verloor Gerard vanuit de opening een belangrijke centrumpion. Zijn tegenstander moest er wel wat concessies voor doen, zodat er nog wat tactische grappen in de stelling zaten, maar het zag er allemaal niet fraai uit voor Gerard. Op bord twee speelde Wouter Vroegindeweij een solide partij met zwart. De dubbelpion en open lijnen waren niet zwak en gewoon een degelijke remise was het resultaat. Op bord 3 speelde ik met wit een saaie remise. Als witspeler moet je je dat toch meer aantrekken dat als zwartspeler dus tevreden was ik niet. Maar ja, het is niet altijd feest.
Naast mij speelde Jesse. En gelukkig kon Jesse spelen. Want een uur voor de wedstrijd braakte hij nog de gehele lunch uit. Een kopje thee en een crackertje bleven er gelukkig in, dus er was wat brandstof om de hersenen te laten draaien. De opening ging goed redelijk, maar in het middenspel gaf hij zomaar een pion weg. Gelukkig deed het potje schaken hem goed en bewaarde hij het beste schaak voor het laatst…
Op bord 5 speelde André. Op de een of andere manier kwam hij niet zo lekker uit de opening. Zijn tegenstander had een sterk paard op c4, die Andre’s loper op c1 vasthield. Zeker geen voordeel dus. Datzelfde gold voor Arno op bord 6. Na de opening ontstond er een stelling waarbij alleen wit druk kon zetten. Langzaam maar zeker kreeg Arno meer zwaktes. En als Arno niet kan rommelen dan loopt het meestal verkeerd af.
Conclusie halverwege de avond: Ondanks de voorspong na de vooruitgespeelde partijen en de twee tamme remises (de een wat erger dan de andere) zag het er niet goed uit. Geen enkel bord had voordeel weten te bereiken en Gerard, Jesse en Arno stonden slechter. Zoals de titel van dit stuk al verklapt heeft, werd het toch nog een gelijkspel! Hoe verliep de wedstrijd verder?
Arno kon geen tegenspel krijgen en verloor helaas. Gerard zette zijn tegenstander onder druk, met name op de klok. Een aantal keer leek de partij compleet uit, maar Gerard bleef maar verdedigen. Ook was een fout snel gemaakt, maar dat deed hij gelukkig niet! Zijn tegenstander trok een actief paard terug en daardoor kon Gerard zijn stelling verder consolideren. Omwille van zijn tijdnood bood de tegenstander remise aan. Dit werd door de opgeluchte Gerard geaccepteerd.
André was in een gelijk toreneindspel gekomen, maar had zeer weinig tijd en leefde op de 15 seconden increment. Toreneindspelen zijn altijd moeilijk, maar Andre wist het gelukkig remise te houden. 3,5-3,5 en de zieke Jesse mocht een verloren T+L (van dezelfde kleur) met pion minder remise gaan houden. 25 man rondom één bord, beide spelers nog maar 1 minuut op de klok…dat soort taferelen! Zoals gezegd deed het potje schaken hem goed, want aan niets merkte je dat hij een aantal uur daarvoor nog de binnenkant van de WC-pot had geïnspecteerd. Zijn tegenstander wist geen winnend plan te vinden en om 23.45 werd besloten tot remise en dus een 4-4 eindstand. Natuurlijk hadden we gehoopt op een overwinning na de vroege voorsprong, maar ik was nu vooral opgelucht! Klasse vechtersmentaliteit van vooral Gerard en Jesse!
Het is nog lastig in te schatten hoe we dit gelijkspel moeten interpreteren, maar hopelijk heeft iedereen de volgende wedstrijd deze mentaliteit en halen we een overwinning binnen!