Arno Luinenburg is rapidkampioen en verwikkelingen Jeugdschaak

Van de schaakjeugd speelden 4 schakers extern in Gouda, waar ze deelnamen aan de zesde ronde van de Groene Hart Competitie. Hier speelden Rutger van der Laan, Abel Bac, Riccardo Scotta en Roan van Vuurde. Alle schakers wonnen 1x en Roan speelde nog 1x pat.
Door deze externe wedstrijd waren in de onderlinge competitie slechts 4 wedstrijden gepland. Dat waren bij de achtervolgersgroep Jari van der Maarl – David Ribbers 0-1 en Micha Bac – Oisin Schalkwijk 0-1. Doordat er erg lang werd nagedacht, hetgeen voor jeugdspelers erg moeilijk is, konden de overige 2 wedstrijden niet meer gespeeld worden. Vriendschappelijk won Arno Drenth van Jaron de Rooij.

Vrijdag 15 maart 2019 werd de laatste cyclus van het rapidkampioenschap gespeeld. Wouter Vroegindeweij stond met een straatlengte voor en het leek erop dat hij zou winnen en hoefde alleen maar een beetje te scoren in groep 1.
Het begon met een remise tegen Jan Blok, die door goed vorig spel was “toegelaten” in groep 1. Arno Luinenburg won met zwart van Hugo van Elteren met een onderste rij truc. In de tweede ronde speelde Jan Blok een mooie remise tegen Hugo van Elteren. Arno Luinenburg liep wat in door te winnen van Wouter Vroegindeweij na een zeer lange en spannende partij. In de laatste ronde won Arno Luinenburg van Jan Blok wiens koning in een matnet kwam. Hugo van Elteren had belang bij een hoge eindstand en speelde op winst tegen Wouter Vroegindeweij. Het leek een remise te worden en dan was Wouter kampioen, maar plotseling werd de stelling opengebroken en Hugo verloor een kwaliteit maar had toch spel en de seconden tikten weg in Wouters nadeel. In de eindstand stonden Arno Luinenburg en Wouter Vroegindeweij gelijk dus moest er een barrage worden gespeeld. Nadat eerstgenoemde de eerste partij won leek hij de tweede partij te verliezen maar ook daar tikten de seconden weg in zijn voordeel zodat Arno Luinenburg rapidkampioen werd.
Gerard van Ommeren, die in groep 2 speelde, profiteerde daarvan door alle partijen te winnen en zo dichtbij mogelijk te komen op de derde plaats met klein verschil tussen 1 en 2. Hij won van Freek Vroegindeweij, Marcel de Haan en Andre Nieuwlaat. De laatste 2 speelden tegen elkaar remise en wonnen van Freek zodat Gerard met 50% verschil groep 2 won.
Groep 3 bestond uit 6 spelers en werd een knappe winst voor Ron Droog die alleen van Martijn Vroegindeweij verloor. Maarten Vroegindeweij werd mooi tweede met een remise tegen Dirk Molenaar en drie winstpartijen tegen Remco de Zwart, Hans Geerling en Martijn Vroegindeweij, die samen met Dirk Molenaar derde werd. Remco de Zwart werd vijfde met een winstpartij en een remise en Hans Geerling werd zesde met een winstpartij.

Eindstand 1. A. Luinenburg 2. W. Vroegindeweij 3. G.v. Ommeren 4. H.v. Elteren 5.A. Nieuwlaat 6. R. Droog